blog badania
RSS
poniedziałek, 20 października 2014
Badanie Blogujących: Charakterystyka Polaków czytających, komentujących i piszących blogi.

Finałem kilkuczęściowego badania zrealizowanego przez Polskie Badania Internetu i Gazeta.pl (właściciela platformy blogowej Blox.pl) był w 2009 r. raport, który można przeczytać tutaj:

http://repozytorium.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/3813/2009-Badanie-Blogosfery-Zajac-Garapich-Kustra-Pliszka-Sienicka-Toczyski.pdf

 

Cytowanie:

Zając, Jan; Garapich, Andrzej;  Kustra, Arkadiusz; Pliszka, Sławek; Sienicka, Iwona; Toczyski, Piotr (2009). Badanie Blogujących: Charakterystyka Polaków czytających, komentujących i piszących blogi. Warszawa 2009: Agora i PBI

 

Streszczenie:

Opisywane badanie miało na celu zbadanie zasięgu blogów oraz specyfiki ich użytkowników. Było to najprawdopodobniej pierwsze polskie i jedno z pierwszych na świecie badanie na próbie reprezentatywnej dotyczące tej formy komunikacji, z podziałem na 3 formy obecności w blogosferze: pisanie, komentowanie i czytanie. Jego wyniki pozwalają na lepsze scharakteryzowanie osób korzystających z blogów i poznanie ich motywacji, przede wszystkim powodów czytania.

15:50, piotr.toczyski
Link Dodaj komentarz »
środa, 03 czerwca 2009
Ponad 300 tys. polskich dzieci czyta blogi

Z badania przeprowadzonego przez PBI oraz portal Gazeta.pl wynika, że ponad 300 tys. polskich dzieci  czyta blogi, 180 tys. – zajmuje bądź zajmowało się ich pisaniem, a 160 tys. – komentuje przeczytane treści.

Blogi są popularne wśród internautów we wszystkich grupach wiekowych. Publikowanie, czytanie i komentowanie różnego rodzaju treści w sieci jest zjawiskiem coraz bardziej powszechnym również wśród dzieci w wieku 7-14 lat.  W ciągu ostatniego tygodnia blogi czytało ponad 120 tys. dzieci, rzadziej niż raz na tydzień zagląda do nich ponad 180 tys. młodych internautów. Aktualnie bloga prowadzi ponad 75 tys. dzieci, kolejne 105 tys. zajmowało się blogowaniem w przeszłości. Komentujących blogi jest niewiele mniej niż piszących, swoje zdanie na temat przeczytanych treści wyraża ponad 160 tys. osób w wieku 7-14 lat.

Z badania wynika, że z sieci korzysta ponad 56 proc. populacji w wieku od 7 do 14 lat. Wśród tej grupy codziennie z internetem łączy się z się 55 proc., 26 proc. robi to kilka razy w tygodniu, 13,5 proc. – kilka razy na miesiąc, a 4,5 proc – raz w miesiącu.

Projekt „Dzieci” jest drugim etapem badania blogosfery - ogólnopolskiego pomiaru czytelnictwa blogów.
W pierwszym etapie oszacowano liczbę i profil demograficzny polskich blogerów  powyżej 15 roku życia. Trzeci etap obejmie pogłębione internetowe badanie kwestionariuszowe blogerów z różnych polskich platform blogowych. Wyniki badania dostarczają precyzyjnej wiedzy na temat autorów, czytelników oraz komentatorów blogów. Nigdy wcześniej nie zbadano tak dokładnie liczby polskich internautów zaangażowanych w blogowanie. Raporty z poszczególnych części zostaną złożone w publikację na temat zjawiska blogowania.

 

O badaniu:

Badanie zrealizował na zlecenie PBI i Gazeta.pl instytut Millward Brown SMG/KRC w listopadzie 2008 roku na reprezentatywnej próbie 1376 dzieci i wieku 7-14 lat (bezpośrednie wywiady w domach respondentów).

11:35, piotr.toczyski
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 14 października 2008
Wyniki sondażu o blogach firmowych
Na blogu blogifirmowe.wordpress.com zamieszczone zostały wyniki sondażu polskich blogów firmowych.

Kluczowe wnioski:

- najchętniej za blogowanie firmowe biorą się przedstawiciele branży marketingu, reklamy i public relations - te blogi stanowią niemal połowę biorących udział w konkursie (47%)
- blogowanie jest również popularne wśród sklepów, zarówno tych internetowych jak i posiadających tradycyjne placówki połączone ze sprzedażą online (20%)
- najchętniej wybiaraną platformą przez blogerów firmowych jest wordpress (aż 54%)
- blogi prowadzą firmy różnej wielkości, od banków (mBank) po jednoosobowe firmy
- blogi firmowe nie są domeną jednego rodzaju firm, choć widać przechylenie w stronę podmiotów zajmujących się marketingiem

więcej na blogach:
www.kaznowski.blox.pl
www.blogifirmowe.wordpress.com.

środa, 03 września 2008
Kolejna edycja Badania Blogosfery: Ponad trzy miliony Polaków czyta blogi

Co dziesiąty mieszkaniec Polski czyta blogi – wynika z badania Blogosfery przeprowadzonego przez portal Gazeta.pl i spółkę Polskie Badania Internetu. Pierwsze ogólnopolskie badanie czytelnictwa blogów dostarcza dokładnej wiedzy o autorach, czytelnikach i komentatorach blogów. Nigdy wcześniej nie oszacowano w Polsce tak dokładnie liczby osób zaangażowanych w blogowanie. 10 proc. badanych czyta blogi, co w przełożeniu na liczby oznacza ponad 3 miliony Polaków w wieku 15+. Wśród nich, ponad milion osób czytało blogi w ciągu ostatniego tygodnia przed badaniem, a kolejne dwa miliony wcześniej niż w ostatnim tygodniu przed badaniem.



Blogowanie (czytanie lub pisanie) jest czynnością, która ogarnęła już wszystkie grupy społeczne czy wiekowe. Wśród najważniejszych powodów, dla których Polacy czytają blogi, jest chęć poznawania innych osób, sięganie po zabawne treści oraz związek tematyczny blogów z zainteresowaniami czy hobby.

Internetowe blogi to nowoczesna i coraz ważniejsza forma komunikacji. Ich autorzy piszą o życiu osobistym i własnych emocjach, ale też o świecie, sprawach zawodowych i o wszystkim, co ich interesuje. Pisanie blogów jest obecnie znakomitym sposobem autoprezentacji i zaistnienia w internecie. Dzięki możliwości komentowania autorzy wchodzą w interakcje z czytelnikami. 3 proc. Polaków przyznaje się do komentowania wpisów w blogach. 1,9 proc. Polaków pisało lub pisze bloga (obecnie blogerami jest 0,8 proc. Polaków, natomiast w przeszłości bloga pisało, ale już nie pisze, kolejne 1,1 proc. Polaków).

Popularność blogowania można tłumaczyć rodzinną specyfika naszej kultury oraz większą niż w innych narodach skłonnością do zwierzania się. W tym roku zadanie dotyczące blogów pojawiło się nawet na egzaminie maturalnym z języka polskiego.

Z danych publikowanych przez polskie strony blogowe wynikało, że blogów w Polsce jest coraz więcej, ale dopiero w badaniu Gazeta.pl i PBI udało się sprawdzić ile osób je pisze, czyta i komentuje. Badanie na zlecenie Gazeta.pl i Polskich Badań Internetu na wylosowanej próbie 4 tys. respondentów prowadzili ankieterzy renomowanego instytutu badawczego SMG/KRC Millward Brown.

Badanie zainicjowane przez portal Gazeta.pl i PBI ma pionierski charakter. Podobne ogólnokrajowe badania blogowania prowadzono dotychczas tylko w USA, ale z użyciem mniej miarodajnych metod badawczych. Zainicjowany przez Gazeta.pl cykl badań polskiej blogosfery ma na celu poszerzenie wiedzy na temat tej coraz ważniejszej formy komunikacji. – Chcemy poznać prawdziwą skalę blogowania i popularność blogów, a także motywacje autorów i czytelników oraz ich zachowania – mówi ekspert badania Jan M. Zając z Uniwersytetu Warszawskiego, psycholog społeczny badający zachowania ludzi w internecie.

Pierwszą edycję Badania Blogosfery przeprowadzono w roku 2007 na próbie celowej polskich blogerów. Wtedy, wyniki pokazały, iż wbrew popularnemu stereotypowi wiążącemu blogi z nastolatkami, są one pisane i czytane również przez profesjonalistów z różnych grup wiekowych i kategorii zawodowych. Obecna, druga edycja Badania Blogosfery składa się z kilku etapów. W pierwszym, właśnie zakończonym, oszacowano liczbę i profil demograficzny polskich blogerów w populacji Polaków powyżej 15 roku życia. Drugi etap przeprowadzony zostanie w ramach projektu „Maluchy” – badania korzystania z mediów przez dzieci i młodzież w wieku 7–14 lat. Trzeci etap to pogłębione internetowe badanie kwestionariuszowe blogerów z różnych polskich platform blogowych. Raporty z poszczególnych części stanowią cykl publikacji na temat zjawiska blogowania.

14:16, piotr.toczyski
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 13 marca 2008
Motivations, Behaviours And Views Of Bloggers And Blog Readers

Behold the report on Polish blogosphere:

MOTIVATIONS, BEHAVIOURS AND VIEWS OF BLOGGERS AND BLOG READERS

Contents: 

INTRODUCTION (Jan M. Zajac)
5 MAJOR CONCLUSIONS
5 Writing blogs
5 Reading blogs
5 Blogging and social relations

RESEARCH METHODOLOGY (Arkadiusz Kustra, Jan M. Zajac)

WRITING BLOGS (Arkadiusz Kustra, Jan M. Zajac)
6 Who blogs?
6 Not only teenagers
7 Frequent and skilledWeb users
7 Why do they blog?
7 Chiefly onmyself but on other things too...
8 Online silva rerum?
9 What kind of blog?
9 Blogroll
9 Permalinks
9 Multimedia
9 Advertisement
10 Young bloggers, adult bloggers
10 Howoften do they blog?
11 How long have they been blogging?
11 Blogging record in relation to blog popularity
12 Blogging record in relation to blogging frequency
12 Howto gain popularity?
12 Unequal blogosphere
13 Popularity requires involvement
14 Who gainsmore popularity?
14 Functionalities and popularity

READING BLOGS (Piotr S.M. Janczewski)
15 Who reads blogs?
17 Why do they read blogs?

BLOGGING AND SOCIAL RELATIONS (Jan M. Zajac)
18 Comments and comment posters
18 Comments generatemore comments...
19 The interlinked blogosphere
19 Blogroll and permalinks
20 Blogroll - ambiguous recommendations
20 Writing not only for their own sake...
20 History behind blog relationships
21 Blogging outside the Internet
22 Bloggers’ friends and relatives
22 Comments fromfriends?

BLOG AS IT SHOULD BE (Teresa Wierzbowska)
23 What is a proper blog?
23 Believing blogs
23 The dynamics of blogs

25 SOURCES
26 THE RESEARCH
26 THE ANALYSIS

 

17:30, piotr.toczyski
Link Dodaj komentarz »
piątek, 08 lutego 2008
Raport z badania
Zapraszamy do lektury raportu z naszego badania:
"Motywacje, zachowania i poglądy autorów i czytelników blogów"

Spis treści:

WPROWADZENIE

NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI
Prowadzenie blogów
Czytanie blogów
Blogowanie a relacje społeczne
SPOSÓB PRZEPROWADZENIA BADANIA

PROWADZENIE BLOGÓW
Kto bloguje?
Nie tylko nastolatki
Intensywni i kompetentni internauci
Dlaczego blogujemy?
Głównie o sobie, ale nie tylko...
Silva rerum online?
Blog – ale jaki?
Blogroll
Permalinki
Multimedia
Reklamy
Blogi młodszych, blogi starszych
Jak intensywnie blogujemy?
Jak długo blogują?
Staż blogowania a popularność bloga
Staż blogowania a jego intensywność
Jak zdobyć popularność?
Blogi nie są równe...
Popularność wymaga zaangażowania...
Kto jest bardziej popularny?
Funkcje i popularność

CZYTANIE BLOGÓW
Kto czyta blogi?
Po co się czyta blogi?

BLOGOWANIE A RELACJE SPOŁECZNE
Komentarze i komentatorzy
Komentarze rodzą komentarze...
Polinkowana blogosfera
Blogroll i permalinki
Blogroll – wieloznaczne rekomendacje
Piszą nie tylko dla siebie...
Historie blogowych znajomości
Blogujemy nie tylko w internecie
Krewni i znajomi blogerów
Komentarze od przyjaciół?

JAKI POWINIEN BYĆ BLOG
Jaki powinien być blog?
Uwierzyć blogom
Tempo życia bloga

LITERATURA CYTOWANA
AUTORZY BADANIA
AUTORZY RAPORTU


środa, 12 września 2007
Wyniki

Tutaj zamieściłem pierwsze dwie prezentacje z wynikami badania: http://kaznowski.blox.pl/2007/09/Badanie-blogosfery-wyniki.html

z czasem będziemy zamieszczać kolejne dane.

14:53, domino00
Link Dodaj komentarz »
piątek, 07 września 2007
Zapraszamy na seminarium
Zapraszamy na seminarium, które odbędzie się w ramach cyklu "Rewolucja w komunikacji" i będzie poświęcone naszemu badaniu.

tytuł seminarium: "Największe polskie badanie blogosfery”
Miejsce: siedziba Agory, ul. Czerska 8/10, sala konferencyjna
Data: 12 września 2007
Czas: 10.00-15.00
WSTĘP WOLNY!

Tutaj jest program.

Do zobaczenia!




wtorek, 31 lipca 2007
Wstępne informacje o wynikach

Chcemy podzielić się z Wami kilkoma wstępnymi informacjami o wynikach naszego badania blogosfery. W pierwszej kolejności przyjrzeliśmy się poprawności zebranego materiału. Skupiliśmy się na poprawności logicznej ankiet i wyeliminowaliśmy z dalszych analiz przypadki kwestionariuszy z ewidentnymi błędami. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że ogółem zebraliśmy ponad 1800 poprawnie wypełnionych ankiet.

Wielu z Was napisało swoje komentarze do ankiety, za które bardzo Wam dziękujemy. W większości były one pozytywne. Natomiast negatywne uwagi najczęściej dotyczyły ostatnich trzech pytań kwestionariusza (o ilość osób, z którymi się kontaktujemy). Pisaliście, że te pytania są trudne, dziwne i niejasne. Mieliście także uwagi do niektórych innych pytań, do długości ankiety oraz do tego, że wypełniając kwestionariusz nie można było cofnąć ruchu. Niektórzy z Was pisali też, że pewne aspekty blogowania nie zostały wyczerpująco potraktowane, jak np. pisanie więcej niż jednego bloga przez tę samą osobę. Słusznie zauważyliście, że zapomnieliśmy umieścić joggera na liście platform blogowych. Badanie chcemy powtarzać w przyszłości i wszystkie Wasze sugestie są dla nas bardzo pomocne.

Z Waszych odpowiedzi wynika, że połowa osób, które wypełniły ankietę ma od 20 do 29 lat, 15% ma poniżej 20, a aż 34% to osoby w wieku 30 lat lub więcej. Oznacza to, że dotarliśmy nie tylko do najmłodszych blogerów, ale do silnie reprezentowanych różnych grup wiekowych. Aż 65% naszych respondentów pracuje zawodowo, połowa uczy się lub studiuje (22% łączy pracę z nauką).

Niecałe 60% ankietowanych blogerów pisze jednego bloga, co czwarty tworzy dwa blogi, a 17% z nich prowadzi trzy lub więcej blogów. Wśród respondentów znalazły się też osoby, które nie piszą blogów, ale je czytają i komentują (14% wszystkich zbadanych osób). 2/3 ankietowanych czyta przynajmniej 4 blogi tygodniowo.

Wśród ankietowanych blogerów, którzy prowadzą swojego głównego bloga na darmowej platformie, ¾ wskazało, że korzysta w tym celu z Blox.pl. Inne popularne platformy to Blog.Onet.pl i Blog.pl. Dużo osób zaznaczyło opcję „inny” - prawdopodobnie wielu respondentów stosuje platformę jogger, której nie umieściliśmy w kafeterii i co często pojawiało się w Waszych uwagach.

Ponad połowa zbadanych korzysta z internetu średnio od 4 do 9 godzin na dobę. Najwięcej z sieci korzystają osoby prowadzące 3 blogi lub więcej: aż 22% z nich deklaruje, że korzysta z internetu przynajmniej 10 godzin dziennie!



Ankietę najczęściej wypełnialiście w domu (79%), a 17% z Was wypełniło ankietę w pracy.  

Zajmujemy się teraz analizą danych, co trochę musi potrwać. Nad raportem pracować będziemy do jesieni. Jak już będzie gotowy, umieścimy go tutaj, aby każdy z Was mógł się zapoznać z jego treścią.

Pozdrawiamy!

wtorek, 24 lipca 2007
Dziękujemy za odpowiedzi!
Wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu, bardzo dziękujemy za poświęcony czas i udzielone odpowiedzi. Jak uprzedzaliśmy wcześniej, teraz ankieta zostaje zamknięta i przechodzimy do kolejnego etapu badania - analizowania zebranego materiału. Więcej informacji podamy wkrótce.
 
1 , 2

Add to Technorati Favorites